GAMIS Sokong KPT Benarkan Mahasiswa Terlibat Himpunan 9 Januari

Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) menyokong sepenuhnya kenyataan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin membenarkan mahasiswa IPT untuk menyertai perhimpunan 9 Januari di Kuala Lumpur.

Akram Ikrami Taib Azamudden
Di peringkat GAMIS kami merasakan inilah ruang yang terbaik bagi mahasiswa untuk menilai sistem perundangan dan institusi kehakiman negara dalam masa yang sama, mereka turun ke perhimpunan tersebut bukan atas ‘tiket’ mahasiswa tetapi atas ‘tiket’ rakyat Malaysia yang mempunyai hak untuk mengundi dalam pilihanraya.

GAMIS menyarankan kepada seluruh pentadbiran universiti agar menyambut kenyataan dari KPT berhubung kebenaran untuk menyertai himpunan 9 Januari nanti. Ini sejajar dengan semangat pindaan yang akan berlaku kepada AUKU 1971. Sepatutnya pentadbiran universiti menunjukkan kebersamaan dengan KPT.

Mahasiswa bersama KPT

Mahasiswa Aman sewajarnya mempunyai pendirian tersendiri berhubung perhimpunan 9 januari nanti, bukannya terpengaruh dengan tindakan PERKASA mahupun UMNO.

Wakil dari Mahasiswa Aman, Mohd Shahar Abdullah, yang juga presiden Persatuan Alumni Pemimpin Mahasiswa Aspirasi Malaysia (ASPIRASI) telah menghantar satu memorandum kepada Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membantah perhimpunan 9 januari nanti.

GAMIS secara tegas menyangkal dengan dakwaan Mahasiswa Aman kononnya perhimpunan tersebut merupakan agenda politik individu yang terdesak memperalatkan mahasiswa.

GAMIS menaruh keyakinan yang tinggi terhadap mahasiswa yang akan turun ke perhimpunan tersebut mempunyai kebijaksaan untuk menilai sistem perundangan dan institusi kehakiman negara.

Mereka harus sedar bahawa rakyat ada hak untuk berhimpun secara aman. Perkara ini diakui apabila tiada sebarang sekatan yang dilakukan terhadap demonstrasi pelajar pro-Aspirasi pada 21 Disember 2011 yang diketuai oleh ASPIRASI. Malah tiada sebarang laporan polis dibuat untuk membantah demonstrasi tersebut.

Saranan GAMIS kepada Mahasiswa Aman dan ASPIRASI, supaya bertindak dengan matang dan seharusnya mendokong hasrat kerajaan untuk meminda AUKU dan membenarkan mahasiswa ke perhimpunan pada 9 Januari nanti.

GAMSI juga menasihati ASPIRASI supaya menghentikan desakan supaya Datuk Saifuddin Abdullah meletakkan jawatan beliau sebagai Timbalan Menteri Pengajian Tinggi. Sepatutnya ASPIRASI bertindak dengan lebih matang dan profesional iaitu dengan menjadi medium perantaraan bagi pihak kerajaan dan mahasiswa.

Sekiranya desakan supaya Datuk Saifuddin Abdullah meletak jawatan atas alasan beliau tidak selari dengan dasar kerajaan, GAMIS dengan tegas menggesa ASPIRASI perlu dibubarkan kerana tidak menyokong hasrat kerajaan untuk meminda AUKU dan membantah kenyataan KPT berhubung perhimpunan 9 Januari.

GAMIS menyarankan kepada seluruh mahasiswa yang ingin turun ke perhimpunan 9 Januari ini mematuhi arahan dan peraturan yang telah dipersetujui. Yang paling utama ialah tujuan menyertai perhimpunan tersebut bukan untuk membela Dato’ Seri Anwar Ibrahim, tetapi kita ingin membela keadilan bagi rakyat Malaysia dan kita ingin menilai sistem perundangan dan institusi kehakiman negara . Sejajar dengan prinsip ‘seseorang itu dianggap tidak bersalah melainkan dibuktikan bersalah’.


Gamis Inspirasi Anak Muda!

Akram Ikrami Taib Azamudden
Presiden GAMIS

Posted by GAMIS on 2:23 PG. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

Bersama GAMIS di laman FaceBook : FaceBook GAMIS Pusat

1 comments for GAMIS Sokong KPT Benarkan Mahasiswa Terlibat Himpunan 9 Januari

Leave comment


GAMIS atau nama penuhnya, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia adalah salah satu badan mahasiswa yang terbesar dan antara tertua di Malaysia. GAMIS merupakan NGO mahasiswa yang menjalankan pelbagai aktiviti, termasuklah aktiviti dakwah, siasah, dan kebajikan. GAMIS juga sebagai badan bertindak dalam memperjuangkan pelbagai isu di kampus mahupun di luar kampus untuk kesejahteraan ummat sejagat.