JI : Kerajaan cemar imej universiti

KUALA LUMPUR, 24 Jun - Isu Jemaah Islamiah (J.I) adalah bukti kegagalan sistem dan kawalan universiti di Malaysia serta kelemahan pentadbiran Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak.

Pengerusi Majlis Politik Nasional (MPN) GAMIS, Mohd Shafie Bin Hashim berkata, sehingga hari ini, universiti mahupun kerajaan masih lagi tidak mengeluarkan bukti yang jelas berkenaan kewujudan kumpulan itu.

"Sekiranya wujud kumpulan pengganas J.I di Institut Pengajian Tinggi, Naib Canselor perlu segera menyenaraikan nama-nama yang terlibat", ujarnya.

Beliau berkata lagi, ketakutan yang ditimbulkan oleh Ketua Polis Negara, Dato Musa Hassan berkenaan perkara itu memburukkan imej universiti kepada masyarakat.

"Hari ini, kita bercakap soal untuk memajukan universiti, menumbuhkan lebih banyak universiti penyelidikan dan mengantarabangsakan universiti"

"Namun hari ini kerajaan dalam isu J.I seolah-olah menggambarkan universiti sebagai sarang pengganas" katanya lagi.

Beliau sekali lagi mengulangi desakan agar pihak universiti mahupun Kementerian Pengajian Tinggi segera mengeluarkan bukti bahawa wujudnya pengganas di universiti.

Jika tidak, katanya lagi, kerajaan harus memohon maaf secara terbuka kepad pihak universiti dan mereka yang terpalit dalam isu ini.

Isu J.I timbul apabila Ketua Polis Negara mengeluarkan kenyataan bahawa terdapat aktiviti yang membuktikan wujudnya aktiviti pengganas di institut pengajian tinggi di Malaysia.

Walaubagaimanapun, sehingga hari ini kerajaan masih belum mengeluarkan bukti.

http;//www.mygamis.blogspot.com

Posted by GAMIS on 9:20 PG. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

Bersama GAMIS di laman FaceBook : FaceBook GAMIS Pusat

0 comments for JI : Kerajaan cemar imej universiti

Leave comment



GAMIS atau nama penuhnya, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia adalah salah satu badan mahasiswa yang terbesar dan antara tertua di Malaysia. GAMIS merupakan NGO mahasiswa yang menjalankan pelbagai aktiviti, termasuklah aktiviti dakwah, siasah, dan kebajikan. GAMIS juga sebagai badan bertindak dalam memperjuangkan pelbagai isu di kampus mahupun di luar kampus untuk kesejahteraan ummat sejagat.

Photobucket