Kerajaan Gagal Hayati Citarasa Mahasiswa

ALOR SETAR, 14 JAN: Anak muda melontarkan peringatan keras kepada Pakatan Rakyat (Pakatan) supaya memberikan tumpuan kepada suara anak muda sekiranya diberikan mandat untuk mentadbir Putrajaya dalam PRU-13.

Wakil anak muda, yang juga Presiden Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS), Akram Ikrami Taib Azamudden dalam ucapannya di Konvensyen Pakatan Rakyat semalam berkata, anak muda kini tidak lagi mahu mendengar laungan retorik semata-mata dalam usaha menarik perhatian anak muda terutama mahasiswa. Katanya, kebebasan mahasisiwa dan professional akademik perlu diutamakan memandangkan banyak campur tangan dalam pentadbiran universiti sehingga mengenapikan golongan yang layak. 

"Mereka bekerja tidak seronok sebab sekatan oleh kerajaan. Idea dan pandangan hanya untuk mengejar ranking universiti tanpa ruang untuk mereka menyumbang. Terhadap mahasisiwa pula sebagai contoh, apa guna belajar sains politik sekiranya ditangkap seperti kes UKM-4," katanya. 

Beliau menambah, soal kestabilan politik, monopoli kekayaan dan jurang kekayaan yang luas menjadi punca utama mengapa ramai golongan profesional lebih gemar untuk menabur khidmat di luar negara. Selain itu, Pakatan juga perlu mencari mekanisme penyelesaian yang mampan dalam usaha membantu mahasiswa yang dibebankan dengan hutang Pinjaman Tabung Pendidikan Nasional (PTPTN). 

"Kita menyeru PR jangan menyedari mahasiswa terbeban sahaja. Sehingga kini belum ada yang mengemukakan idea bagaimana menyelesaikan beban hutang. 

"Mahasisiwa dikejar tuntutan hutang sehingga dalam selimut. layanan terhadap mahasiswa lebih buruk daripada banduan di penjara. Selesaikan persoalan PTPTN," katanya. 

Akram turut mendesak agar Pakatan Rakyat memandang serius isu Akta Undang-Undang Kolej dan Universiti yang sehingga kini masih belum diselesaikan selain menyediakan platform besar untuk anak muda menyalurkan pandangan mereka dalam usaha memantapkan negara

"Kita mahu AUKU dimansuhkan, bukan dipinda. Ada suara anak muda untuk mereka sumbangkan kepada kerajaan. Kalau perlu ada suara di parlimen masukkan di parlimen," katanya.

Katanya lagi, kehadiran beliau di Konvensyen PR berkemungkinan besar akan dikenakan tindakan oleh pihak universiti.

"Saya tetap memberanikan diri dan mengambil risiko ini disebabkan tidak ada ruang untuk kami anak muda dan mahasiswa untuk meluahkan hasrat kami.

"Saya juga berharap Umno juga akan memberi ruang dan menjemput kami untuk memperjuangkan kehendak kami yang mahukan sesuatu hak dan kebebasan sebagai seorang anak muda dan mahasiswa." kata beliau.

Sumber:


Posted by GAMIS on 12:58 PTG. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

Bersama GAMIS di laman FaceBook : FaceBook GAMIS Pusat

0 comments for Kerajaan Gagal Hayati Citarasa Mahasiswa

Leave comment



GAMIS atau nama penuhnya, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia adalah salah satu badan mahasiswa yang terbesar dan antara tertua di Malaysia. GAMIS merupakan NGO mahasiswa yang menjalankan pelbagai aktiviti, termasuklah aktiviti dakwah, siasah, dan kebajikan. GAMIS juga sebagai badan bertindak dalam memperjuangkan pelbagai isu di kampus mahupun di luar kampus untuk kesejahteraan ummat sejagat.

Photobucket