Kedah : banjir fitnah

Kedah menjadi pilihan Allah untuk diuji rakyat dan kerajaannya. Kalau beberapa tahun yang lalu, Kelantan, Pahang dan Johor mengalami nasib yang sama.

Kesedihan dan keperitan banjir di Kedah bukan sekadar bencana yang menimpa, tapi malangnya turut disaluti selut fitnah dan politik bodoh pihak tertentu. Dikala kesusahan sebegini, ada pihak yang tidak bertamadun yang mengambil kesempatan untuk bermain politik dengan rakyat. Satelit fitnah yang berleluasa ialah tv1 dan tv3. Saya cukup menyampah bila mendengar laporan banjir dari kedua-dua siaran tersebut.

Kenapa nak dipolitikkan? Media yang menabur fitnah ini langsung tidak tanya tuan rumah(menteri besar) berkaitan bantuan dan peruntukan banjir yang disalurkan. Sebaliknya difitnah kerajaan negeri lepas tangan isu tersebut.

Saya bukan marah sebab parti, tapi ianya soal tanggungjawab masyarakat yang dalam kesusahan. Lupakah kita pada tahun 2008 dahulu dimana banjir besar yang menimpa Johor, kerajaan Kelantan telah menyumbang 1 JUTA untuk membantu mangsa disana. Namun tidak pula ada sentiment politik yang ditimbulkan sedangkan Johor dan Kelantan adalah ditadbir oleh dua parti politik yang berlainan.

Sebenarnya, mahasiswa cukup muak dengan sikap media yang berat sebelah dan tidak bertamadun dalam menyampaikan berita kepada masyarakat. Memang layak media Malaysia berada pada tangga 154 daripada 194 yang paling tidak bebas dari aspek ketelusan media.

Maka, mahasiswa Islam melalui GAMIS telah melancarkan Jentera Kebajikan Mahasiswa untuk turun ke Kedah bagi membantu mangsa-mangsa banjir. Mahasiswa turun sebagai elemen sedar kepada parti politik yang ada bahawa tanggungjawab sosial bukan bergantung kepada undi, tetapi kepada budi.

Moga musibah yang berlaku ini, dapat kita jadikan iktibar dan muhasabah buat semua. Masa susah begini baru kita dapat kenal siapa pemimpin kita yang betul-betul bantu rakyat tanpa publisiti semata-mata.


AHMAD SYAZWAN B. MUHAMMAD HASAN -UM

PRESIDEN GAMIS

Blog beliau boleh dilawati melalui : Blog Rasmi YDP PMIUM


Posted by GAMIS on 4:57 PTG. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

Bersama GAMIS di laman FaceBook : FaceBook GAMIS Pusat

0 comments for Kedah : banjir fitnah

Leave comment



GAMIS atau nama penuhnya, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia adalah salah satu badan mahasiswa yang terbesar dan antara tertua di Malaysia. GAMIS merupakan NGO mahasiswa yang menjalankan pelbagai aktiviti, termasuklah aktiviti dakwah, siasah, dan kebajikan. GAMIS juga sebagai badan bertindak dalam memperjuangkan pelbagai isu di kampus mahupun di luar kampus untuk kesejahteraan ummat sejagat.

Photobucket