'Satu kampus satu persatuan Islam' - GAMIS

Kuala Lumpur, 8 Julai 2010 - 'Satu kampus satu persatuan Islam', demikian saranan Setiausaha Agung Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Mohd Aizat Mohd Salleh hari ini.

Beliau menyarankan agar kelompok mahasiswa Islam yang berada di universiti supaya menubuhkan persatuan Islam di setiap kampus.

"Keperluan masyarakat hari ini berlumba-lumba untuk mengenali apa itu Islam, lebih-lebih lagi apabila isu seumpama J.I yang menerbitkan faham Islamphobia kepada masyarakat" ujarnya.

Beliau mencadangkan kepada kampus yang belum mempunyai persatuan Islam agar menubuhkan persatuan atau kelab untuk menyampaikan kefahaman Islam yang sebenar.

"Di zaman Rasulullah, apabila Baginda tiba di Madinah, tidak ada satu rumah pun yang tidak sampai padanya seruan Islam, malah mereka mengenali Rasulullah hasil daripada dakwah Mus'ab Bin Umair" katanya lagi.

Sementara itu, Pengerusi MTKN, Azizan Abdul Malik menggesa 'ledakan ubudiyyah' dihidupkan kembali di kampus-kampus sebagai medan tarbiyyah dan faham Islam kepada mahasiswa.

"Persatuan-persatuan mahasiswa Islam di kampus perlu memainkan peranan penting dalam gelombang ini."

"Usrah, kuliah ilmu, tamrin-tamrin dan mukhayyam perlu lebih aktif dijalankan, dan
pendekatan perlu mesra pelajar dan mudah didekati" ujarnya lagi.

Beliau menyeru supaya persatuan mahasiswa Islam di kampus menjadi model dan ikon kepada seluruh mahasiswa di kampus.

http://mygamis.blogspot.com

Posted by GAMIS on 12:52 PTG. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

Bersama GAMIS di laman FaceBook : FaceBook GAMIS Pusat

0 comments for 'Satu kampus satu persatuan Islam' - GAMIS

Leave comment



GAMIS atau nama penuhnya, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia adalah salah satu badan mahasiswa yang terbesar dan antara tertua di Malaysia. GAMIS merupakan NGO mahasiswa yang menjalankan pelbagai aktiviti, termasuklah aktiviti dakwah, siasah, dan kebajikan. GAMIS juga sebagai badan bertindak dalam memperjuangkan pelbagai isu di kampus mahupun di luar kampus untuk kesejahteraan ummat sejagat.

Photobucket