Pertemuan Gerakan Mahasiswa Islam dua Negara






Kuala Lumpur, 29 April 10- Satu pertemuan telah diadakan diantara dua Gerakan Mahasiswa Islam iaitu Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) dan Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI), kehadiran pimpinan KAMMI ke Malaysia adalah untuk bersama-bersama berkongsi idea dan pandangan tentang gerakan mahasiswa Islam, disamping merapatkan hubungan dua organisasi gerakan mahasiswa Islam ini.

Pada pertemuan tersebut, GAMIS yang diketuai Sdr Idris Yussof bersama pimpinan GAMIS pusat dan wakil pimpinan GAMIS dari kampus-kampus berdekatan , manakala KAMMI diketua sendiri Ketua Umum KAMMI Pusat iaitu Sdr Rijalul Imam dan beberapa pimpinan KAMMI pusat.

Perkongsian dua Gerakan Mahasiswa Islam ini mengeratkan lagi hubungan antara dua Negara dalam membicarakan dan merencana gerakan mahasiswa Islam secara umum di Negara masing-masing. Kehadiran wakil-wakil pimpinan GAMIS dari setiap kampus juga memberi ruang kepada mereka untuk sama-sama berdialog dengan pimpinan KAMMI secara terus.

KAMMI adalah merupakan sebuah organisasi mahasiswa Islam di Indonesia, ditubuhkan pada zaman reformasi Indonesia pada 1998, pada ketika itu berlakunya krisis ekonomi yang teruk di Indonesia, pada situasi ini KAMMI sebagai kumpulan mahasiswa Islam bangun untuk membawa suara dan perjuangkan hak rakyat.

Pertemuan ini diadakan pada sebelah malam, bermula pada jam 9 malam dan tamat pada jam 12 tengah malam.

Pertemuan-pertemuan sebegini akan diteruskan lagi pada masa-masa akan, GAMIS juga percaya hasil dari pertemuan ini, bukan sahaja melibatkan dua organisasi mahasiswa tetapi lebih dari itu melibatkan hubungan dua Negara dalam menjalin hubungan.

Posted by GAMIS on 2:27 PTG. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Photobucket

Bersama GAMIS di laman FaceBook : FaceBook GAMIS Pusat

0 comments for Pertemuan Gerakan Mahasiswa Islam dua Negara

Leave comment



GAMIS atau nama penuhnya, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia adalah salah satu badan mahasiswa yang terbesar dan antara tertua di Malaysia. GAMIS merupakan NGO mahasiswa yang menjalankan pelbagai aktiviti, termasuklah aktiviti dakwah, siasah, dan kebajikan. GAMIS juga sebagai badan bertindak dalam memperjuangkan pelbagai isu di kampus mahupun di luar kampus untuk kesejahteraan ummat sejagat.

Photobucket